وزارت بهداشت تواناییِ حلِ بحران پرستاری را ندارد/رئیس جمهور شخصا به مشکلات پرستاران رسیدگی کند

آمار مطالب

کل مطالب : 473
کل نظرات : 9

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 46

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 2
باردید دیروز : 10
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 160
بازدید سال : 2732
بازدید کلی : 13354

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 10
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 160
بازدید کل : 13354
تعداد مطالب : 473
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : مهدی امیرجانی مروی
تاریخ : یک شنبه 19 مهر 1395
نظرات

سلامت نیوز

 

وزارت بهداشت علنا با جامعه پرستاری مقابله میکند

وزارت بهداشت تواناییِ حلِ بحران پرستاری را ندارد/رئیس جمهور شخصا به مشکلات پرستاران رسیدگی کند

۱۳۹۴/۰۷/۱۸ - ۱۲:۴۰ - کد خبر: 164031
وزارت بهداشت تواناییِ حلِ بحران پرستاری را ندارد/رئیس جمهور شخصا به مشکلات پرستاران رسیدگی کند

سلامت نیوز:جامعه پرستاری این روزها درگیر برگزاری انتخاباتی بود که شاید بتواند از این طریقِ قانونی مرهمی برای دردهای خود بیابد. راهکاری که با رد صلاحیت تعداد شاخصی از فعالان صنفی این جامعه چندان هم مورد قبول واقع نشد و به التهابات جامعه پرستاری دامن زد.

هشت سال پیش مجلس وقت قانونی برای جامعه پرستاری تصویب کرد به نام قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری. طبق این قانون قرار بود که تمام خدمات پرستاری تعریف ، در پرونده بیماران ثبت و تعرفه آن از بیماران اخذ شود. اما نه دولت قبل و نه این دولت زیربار اجرای این قانون که جامعه پرستاری امیدوار بودند با اجرای آن بخشی از مشکلاتشان حل شود نمی روند.

به گزارش سلامت نیوز البته جامعه پرستاری معتقد است که  اجرای این قانون به کاهش بخشی از هزینه های پرداختی مردم که هدف دولت هم است کمک می کند. چون  به طور مثال گذاشتن سوند معده توسط پرستاران انجام می شود اما پزشکان با مهر کردن نسخه مربوط به این خدمات در بخش دولتی 9 هزار و یکصد تومان دریافت می کنند درحالیکه عنوان می شود این خدمت با مهر پرستاری ، سه هزار تومان تمام شود.

یعقوب قدسیان رئیس هیئت مدیره دوره سوم نظام پرستاری تهران در این باره می گوید: ما با دولت قبل مشکلی نداشتیم چون با پرستاران مقابله نمی کردند و فقط قول می دادند. اما، وزارت بهداشت دولت یازدهم علنا با جامعه پرستاری مقابله می کند و زیربار خواسته های پرستاران نمی رود.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران، دلیل معاون درمان وزارت بهداشت برای اجرا نکردن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را، نبود بودجه و پول عنوان می کند و می گوید: وزارت بهداشت می گوید پول نداریم و مجلس خودش محل تامین اعتبار آن را پیدا کند.

قدسیان با انتقاد از موضع معاون درمان وزارت بهداشت، می گوید: آنها اگر بخواهند قانون را اجرا کنند، پول هست. در دولت قبل، تصمیم گرفته شد 10 از سرانه درمان به این امر اختصاص یابد که چنین نشد. ضمن اینکه دولت یازدهم به اندازه کافی پول به حوزه سلامت تزریق کرده و اگر بخواهند می توانند قانونی که 7 سال است خاک می خورد را اجرا کنند.

کمبود پرستار در بیمارستانها در حال حاضر متوسط یک پرستار به ازای هر تخت داریم یعنی اگر بیمارستانی 1000 تختخواب دارد هزار پرستار دارد که در شیفت‌ها و بخش‌های مختلف با نسبت‌های مختلف توزیع می‌شوند.

در مورد استاندارد جهانی ، محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار به خبرنگار سلامت نیوز می گوید: این استاندارد متفاوت است و استاندارد جهانی نداریم. مثلا در بعضی کشورهای پیشرفته تا 5 پرستارهم به ازای هر تحت هست و در کشورهای حاشیه خلیج فارس، حدود 2 و 2.5 است.

وعده های مسئولان وقتی اخبار مهاجرت تعداد زیادی از پرستاران به کانادا و استرالیا تیتر بیشتر رسانه ها شد و جامعه پرستاری زنگ خطر کمبود پرستار در بیمارستانها را اعلام کرد وعده های مسئولان هم به جامعه پرستاری شروع شد.

از طرف دیگر  علی ربیعی، وزیر کار در مراسم بزرگداشت روز پرستارسال قبل با اشاره به زحماتی که پرستاران متحمل می‌شوند اعلام کرد: پرستاری که باید به وضع جسمی و روحی یک بیمار رسیدگی کند حتماً باید دارای روحی آرام باشد و داشتن رضایت شغلی لازمه این روح آرام است. یقین داشته باشید که صدایتان را می‌شنویم و از مسایلتان با خبریم.

با این وجود صدای پرستاران در این دولت باز هم به گوش کسی نرسید و جمعی از پرستاران به رئیس جمهور نامه نوشتند. دبیرکل خانه پرستار، محمد شریفی مقدم در مورد این نامه به خبرنگار سلامت نیوز می گوید: همان زمان نمایندگان پرستاری می‌خواستند این نامه به دست شخص رئیس جمهور برسد اما با این کار هم مخالفت شد و نامه به دکتر هاشمی وزیر بهداشت رسید.

او ادامه می دهد: همان زمان هم اعلام کردیم ما با  وزارت بهداشت مشکل داریم اما اعتقاد داریم که رئیس جمهور باید شخصا  مشکلات ما را بداند و رسیدگی کند.

او با اشاره به اینکه کوچک‌ترین خواسته پرستاران قانون تعرفه گذاری است  ادامه می دهد: با وجود خدماتی که دولت در نظام سلامت داشته اما همچنان این قانون در کما و بلاتکلیف است .

هر دم از این باغ بری می رسد درحالیکه جامعه پرستاری به دنبال اجرای قانون تعرفه گذاری برای حل مشکلات معیشتی و افزایش تعداد پرستاران بود مشکل دیگری باز حال آنها را خراب کرد . در آستانه انتخابات نظام پرستاری محمد شریفی مقدم، محمد نظری اشتهاردی و حمید تاج الدینی سه عضو ارشد تشکل صنفی «خانه پرستار» رد صلاحیت شدند.

شریفی مقدم در این باره می گوید: استعلام کاندیداها از مراجع 4 گانه پلیس امنیت نیروی انتظامی، ثبت احوال، وزارت اطلاعات و دادستانی انجام می شود و بر اساس ماده 22 آیین نامه در صورتی که نامزد انتخابات محکومیت هایی که منجر به محرومیت اجتماعی و تظاهر به فساد اخلاقی و یا عدم التزام به قانون اساسی نداشته باشد، می تواند در انتخابات شرکت کند.

او دلیل اصلی رد صلاحیت ها را شرکت در  تجمعات می داند و می گوید: شرکت در تجمع مسالمت آمیز نمی تواند دلیل رد صلاحیت افراد باشد. رد صلاحیت ها باید طبق ماده 22 صورت بگیرد و باید دلیل این رد صلاحیت را اعلام کنند.

همان زمان وزیر بهداشت در مورد رد صلاحیت برخی کاندیداهای انتخابات نظام پرستاری اعلام کرد: تعارف نداریم اگر عده‌ای خلاف قانون، کف خیابان و جلوی مجلس حرفی بزنند، این کاری سیاسی است و حرفه‌ای نیست. دستگاه‌های امنیتی از آنها تعهد گرفتند اما آنها به کارشان ادامه دادند.

با اینحال وزارت بهداشت هیچ پاسخ درستی به این موضوع نمی دهد.
مجلس چه می گوید؟ حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در مورد مشکلات جامعه پرستاری به خبرنگار سلامت نیوز می گوید: به عنوان یک پزشک کاملا مشکلات پرستاران در بیمارستانها را می دانم و برای همین در زمان تصویب قانون تعرفه گذاری تمام تلاشم را کردم و به نظرم مجلس با تصویب این قانون کار خود را در قبال پرستاران انجام داده است.

او با اشاره به اینکه اکنون دولت و وزارت بهداشت باید این قانون را اجرا کنند می گوید: متاسفانه هر وقت کمیسیون در این باره از وزارت بهداشت سوال کرده آنها اعلام می کنند که بیمه ها باید منابع مالی اجرای این قانون را بپذیرند و منابع آن باید در شورای عالی بیمه به تصویب برسد.

او در مورد مشکل بودجه اجرای این قانون می گوید: یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و 10درصد هدفمند شدن یارانه ها در اختیار وزارت بهداشت است و این وزارتخانه می تواند از این طریق به جامعه پرستاری کمک کند.

شهریاری ادامه می دهد: دو دولت از زمان اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاران تغییر کرده اما هیچ کدام زیر بار اجرای آن نرفتند و مجلس هم با وجود پیگیری هنور به نتیجه نرسیده است.

او با اشاره به اینکه پرستاران با اجرای طرح تحول سلامت ساعات بیشتری کار می کنند اما به میزان افزایشی که برخی از گروه های پزشکی دارند، افزایشی در پرداختی آنها داده نشده و این موضوع آنها را خسته می کند.

شهریاری در مورد رد صلاحیت ها می گوید: متاسفانه پرستاران وقتی به حقوق خود نرسیدند تجمعاتی کردند که برخی از آن سواستفاده سیاسی کردند و همین موجب رد صلاحیت ها شد که باید در این باره وزارت بهداشت تصمیم درست بگیرد تا جامعه پرستاری بیش از این دچار مشکل نشود. 

اظهارات رئیس کمسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در حالی صورت میگیرد که با گذشت زمان هر روز مسائل و مشکلات پرستاری پررنگ تر میشود و وزارت بهداشت هم یا توان مدیریتی حل این بحران را ندارد و یا لزومی به شنیدن صدای هزاران پرستاری که با اجرای طرح تحول سلامت همپای دولت ایستادند تا به بزرگترین پروژه دولت برای موفقیتیش کمک کنند نمی بیند.

وزارت بهداشتی برای حل مشکلات راهکارهایی ارائه میکند که مورد پذیرش جامعه پرستاری نیست و بعید به نظر میرسد به این زودی ها مشکلات آنها تمامی داشته باشد.



تعداد بازدید از این مطلب: 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








http://khp.ir
کمیته پیگیری مطالبات پرستاری استان خراسان بدنبال تجمع 23 آذر پرستاران معترض در سراسر کشور از جمله در مشهد و به دنبال دعوت دفتر محترم رییس جمهور برای پیگیری خواسته های معترضین در آن روز تشکیل گردید . در کمیته خراسان نماینده هایی ازبیمارستان های مختلف شهر مشهد و نیزشهرستان های مختلف استان حضور دارند واین کمیته ها محل تصمیم گیر واعلام خواسته های پرستاران در سطح کشور می باشند .


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود